Säkring av sjötransporter lyckas genom samarbete
Sjötransportpoolen är en del av logistiksektorn inom Försörjningsberedskapsorganisationen. Dess uppgift är att utveckla försörjningsberedskapen och kontinuitetshanteringen inom nätverket av sjölogistik och marin industri. Poolen fungerar som en länk mellan företag inom sjötransport- och logistikbranschen samt myndigheter och säkerställer att sjötransporter fungerar störningsfritt även under undantagsförhållanden.
– Den viktigaste uppgiften är att i samarbete med olika myndigheter och företag sträva efter att garantera sjötrafikens kontinuitet och därmed försörjningsberedskapstransporterna i samhällets krissituationer, sammanfattar poolsekreteraren Juha Lehtinen.
Lehtinen tillträdde som sekre-terare för sjötransportpoolen i september 2024. Hans långa yrkeserfarenhet från marinen och Försvarsmaktens logistikverk har gett honom en djup förståelse och bred expertis om sjötransporternas praktiska betydelse och funktion. Under sin mer än 30-åriga karriär inom flottan har Lehtinen arbetat både ombord på fartyg och i stabstjänster. Att skydda sjötransporter är inget nytt för honom, men i sin nya roll betraktar han ämnet ur en annan synvinkel – ur de skyddade fartygens perspektiv.
Försörjningsberedskap byggs genom samarbete
Arbetet med försörjningsberedskap är ett samarbete mellan flera olika aktörer, och försörjningsberedskapsorganisationen omfattar nästan 30 olika pooler. Kontinuiteten i sjötransporter kräver ett sömlöst samarbete mellan olika aktörer i hela logistikkedjan. Förutom sjötransportpoolen omfattar logistiksektorn även flyg-, hamn- och landtransportpoolerna, vilka samordnar godsströmmarna från ankomst till hamnen och vidare.
– Som i många andra sammanhang behövs alla dessa parter för att upprätthålla försörjningsberedskapen. Sjötransportpoolens roll i att säkerställa kontinuiteten i sjötransporter är i försörjningsberedskapens frontlinje – det är vi som är vid den yttre gränsen och ser till att varor kommer in och ut ur Finland, säger Lehtinen.
Lehtinen verkar samtidigt som sekreterare för sjötransportpoolen inom försörjningsberedskapsorganisationen och som beredskapschef vid Rederierna i Finland rf. Samma modell används inom hela poolorganisationen – varje pool har sin hemorganisation utanför Försörjningsberedskapscentralen. Samarbetet är omfattande, inte bara mellan olika pooler utan även med myndigheter och företag. En av sjötransportpoolens huvuduppgifter är att organisera och samordna samverkan.
– Vad gäller utvecklingen av uppdraget hoppas jag kunna fortsätta nätverka och bekanta mig med branschens experter och yrkesverksamma. Under våren kommer jag att inleda en bredare rundtur till företag, säger Lehtinen.
– Jag har med stor tillfredsställelse noterat att de företag som klassificeras som försörjningsberedskapskritiska inom sjötransportpoolen är mycket aktiva i att delta i våra seminarier och övningar. Samverkansövningar förbättrar samarbetet mellan olika aktörer och deras beredskap att agera i krissituationer. Målet är att samhället ska stå stabilt och fungera även under undantagsförhållanden.
Behovet av beredskap har ökat
Under de senaste åren har oväntade fenomen observerats i Östersjöområdet, vilket har ökat behovet av beredskap. Enligt rapporter från rederier har extrema väderförhållanden blivit vanligare, och störningar i GNSS-systemet samt kabelskador har försvagat säkerhetssituationen.
Dessa hot har dock hanterats snabbt genom nära samarbete med myndigheter såsom Traficom, Marinen och Gränsbevakningsväsendet. Lehtinen beskriver Finland som en stormakt inom beredskap, där olika scenarier systematiskt förbereds i samarbete med branschens aktörer.
Eftersom 96 procent av utrikeshandeln sker till sjöss kommer sjötransporternas betydelse att förbli central. Trots att alternativa transportvägar utvecklas kan endast 10 procent av utrikeshandelns transporter ersättas med väg- eller järnvägstransporter. Enligt Lehtinen är det ett gott tecken om sjötransportpoolens arbete inte märks alls för den vanliga medborgaren – då fungerar leveranserna smidigt utan störningar. Genom nära samarbete mellan rederier och myndigheter kan man säkerställa att sjötransporter fungerar även under undantagsförhållanden.
– Förmågan att hantera krissituationer byggs och övas under normala förhållanden. När beredskapen är väl genomförd klarar vi även av undantagssituationer, summerar han.