Sjöfartssäkerhet, samarbete och beredskap – farledsdirektören mitt i sitt uppdrag
”Vet man ens allt vad Trafikledsverket gör?” frågar Elisa Mikkolainen i början av intervjun. De mest synliga insatserna, som att fartyg tryggt anländer till hamnar via säkra farleder, är bara en del av helheten. ”Vårt arbete handlar mycket om att förstå både näringslivets och myndigheternas behov – varför fartyg rör sig, hur sjöfarten fungerar och vad som behövs för att det ska ske tryggt och effektivt.”
Arbetet kräver ständig dialog med olika aktörer: rederier, hamnar, befraktare och myndigheter bildar ett komplext nätverk där Trafikledsverket verkar. ”Samarbete är vår styrka. Genom dialog kan vi definiera åtgärder och säkerställa deras effektivitet.”
Trafikledsverket har som mål att se till att trafiknäten möter medborgarnas mobilitetsbehov och näringslivets transportbehov och därigenom stärker Finlands konkurrenskraft. Myndigheten ansvarar för planering, utveckling och underhåll av väg-, järnvägs- och farledsnätet, vinternavigation, samt samordning av trafik och markanvändning. Till vinternavigationen hör det lagstadgade uppdraget att säkerställa isbrytarassistansens tillgänglighet i finska vatten och att fastställa assisteringsgränser. Dessutom ansvarar verket för trafikledningen genom ett tjänsteavtal med Fintraffic.
Verket har 480 experter anställda, och Elisa är farledsdirektör med ansvar för en avdelning med cirka 30 experter. I Finland finns 8 300 km kustfarleder och 8 000 km insjöfarleder, varav 4 000 km är farleder för handelsfartyg. Det finns sammanlagt 25 600 sjösäkerhetsanordningar längs dessa farleder, såsom fyrar, bojar, prickar, lysbojar och enslinjetavlor.
Konceptplaneringen för förnyelse av Finlands isbrytarflotta samt kartläggning av framtida isbrytarbehov är också Trafikledsverkets uppgift i samarbete med svenska Sjöfartsverket. Farledsdirektör Elisa Mikkolainen och hennes avdelning är djupt engagerade i detta arbete.
Verkligheten inom den offentliga sektorn
Efter att ha bytt från den privata till den offentliga sektorn medger Elisa att det krävt inlärning att anpassa sig till en ny verksamhetskultur. ”Man kan inte säga att allt är likadant. Det finns skillnader, och man måste förstå och acceptera dem.” Trots det känner hon att hon anpassat sig väl och uppskattar det samhälleliga värdet i myndighetsarbetet.
Samarbete mellan myndigheter: övningar och scenarier
Trafikledsverket samarbetar nära med bland annat Marinen, Gränsbevakningsväsendet och Traficom. Myndighetsövningar är en viktig del av beredskapsarbetet. ”I februari hade vi en så kallad METO-övning där vi gick igenom olika scenarier: vad händer om något exceptionellt sker? Vem är behörig myndighet och vad är den rättsliga grunden? När övergår ansvaret till en annan myndighet?”
Dessa scenarier är inte bara teoretiska. De senaste händelserna har visat att riskerna inom sjöfarten har ökat. ”Vi har upplevt störningar i GNSS och AIS-systemet är inte alltid tillförlitligt. Vi har varit tvungna att noga fundera på var farlederna har kritiska punkter och hur de kan skyddas bättre.”
Östersjöns växande geostrategiska betydelse
Rysslands närvaro i Östersjön är konkret och påverkar sjöfartens vardag. ”Rysslands agerande, såsom skuggflottan och jaktplansrörelser, är en del av dagens verklighet. Det har lyft försörjningsberedskapen och säkerheten till en ny nivå.” Det har också medfört ökat medieintresse. ”Sällan har det skrivits så mycket om sjöfart. Och det är bra – rapporteringen har mestadels varit saklig.”
Mikkolainen påpekar dock att både allmänheten och delvis journalister har mycket att lära om hur sjöfartssystemet fungerar och hur det hänger ihop med försörjningsberedskapen. ”Många förstår inte hur sårbart systemet kan vara om en kritisk del inte fungerar.”
Övningar för störningssituationer
Trafikledsverket har vidtagit åtgärder för att förbereda sig för störningar. ”Tillsammans med lotsar och rederier har vi kartlagt kritiska punkter på handelsfartygens farleder och utrustat dem med kraftigare sjösäkerhetsanordningar. Om moderna navigationssystem fallerar är det avgörande att fartygen ändå hittar till hamn.”
Trafikledsverket representerar Finland i den internationella organisationen för sjösäkerhetsanordningar (IALA). I IALA:s tekniska kommittéer har man bland annat utvecklat metoder för att säkerställa avsändarens identitet i AIS-meddelanden. Detta förhindrar att falsk information om virtuella AIS-säkerhetsanordningar skickas ut och vilseleder fartyg. ”Det här är ett bra exempel på hur IALA löser stora tekniska utmaningar genom internationellt samarbete.”
Natosamarbete och beredskap
Farledsdirektör Mikkolainens uppdrag omfattar numera även beredskapsfrågor, inklusive samarbete med Nato. ”Beredskapsfrågor kommer från alla håll nu, vilket inte är förvånande. Läget i Östersjön har förvärrats, och därför är samverkan mellan myndigheter viktigare än någonsin.”
Samarbetet sker inte bara mellan myndigheter, utan sträcker sig även till internationella nätverk. ”Det är glädjande att se hur det nordiska samarbetet utvecklas och att vi är med i det internationella arbetet inom alla trafikformer (sjö, väg och järnväg). Men samtidigt är det viktigt att knutpunkter som hamnar beaktas.”
Vardagen inom säkerhetsarbetet kräver vaksamhet
Trots att arbetet är krävande och ibland belastande, säger Elisa att hon kan sova gott om nätterna. ”Visst händer det att man funderar på morgonen vad som hänt under natten. Även om det sker saker till sjöss, litar jag på att vårt system fungerar och att våra yrkeskunniga experter agerar rätt i olika situationer.
Vinterns händelser – bland annat skador på Östersjöns ledningar och störningar i navigationssystemen – visade hur snabbt situationer kan förändras. ”Men de visade också att vi är redo att agera.”
Beröm för samarbete och kvinnligt ledarskap
I slutet av intervjun återkommer Elisa Mikkolainen till samarbetet mellan Trafikledsverket och Traficom. ”Det har varit fint att arbeta med kompetenta personer i båda organisationerna, och jag gläds särskilt åt att kvinnor har en stark roll i att leda detta arbete.” Hon nämner särskilt inrättandet av en ny tjänst som sjöfartsdirektör vid Traficom och rekryteringen av en mycket kompetent person till posten. ”Sanna Sonninens rekrytering gladde många både inom Trafikledsverket och branschen i stort.”
Samarbetet mellan myndigheter och branschen fördjupas ständigt, med ett tydligt gemensamt mål: att säkerställa sjöfarten och nationell säkerhet under alla förhållanden. ”Även om många saknar det gamla Sjöfartsverket, är det nu viktigare än någonsin att de ansvar och funktioner som fördelats mellan olika organisationer fungerar sömlöst tillsammans.”