Albatrossi-lehden logo

Sjöfartens framtid och internationellt inflytande

Den finländska sjöfartsförvaltningen är synlig på internationella arenor och har inflytande i globala sammanhang, men de utmaningar den står inför är många. Eero Hokkanen, konsultativ tjänsteman vid kommunikationsministeriet, främjar 
Finlands position i internationella nätverk för sjötransportreglering och spelar en aktiv roll i branschens utveckling.
Eero Hokkanen

Eero Hokkanens väg till sitt nuvarande, intressanta uppdrag har varit konsekvent. Hans intresse för det arktiska området väcktes redan under studietiden och ledde honom till en tjänst vid Finlands ambassad i Norge. Därefter fortsatte karriären i sakkunnigroller vid Centralhandelskammaren, där han arbetade med en arktisk rapport på statsministernivå. Arbetet vid isbrytarföretaget Arctia och den nuvarande rollen som konsultativ tjänsteman vid kommunikationsministeriet har gjort Hokkanen till en mångsidig expert inom sjöfartssektorn.

– Arktis har alltid fascinerat mig. Jag studerade statsvetenskap vid Åbo universitet med inriktning på internationella relationer och var särskilt intresserad av områden som Antarktis, där förvaltningen är internationell eller ännu under utveckling. Jag skrev min avhandling om det arktiska området och jämförde Finlands och Norges arktiska politik. Senare förde mitt arbete i Norge mig ännu närmare sjöfarten och det arktiska samarbetet. Till slut hamnade jag på Arctia, där jag lärde mig mycket om isbrytning, den finländska rederinäringen och marinindustrin.

Tiden som kommunikationschef på Arctia gav Hokkanen en stark grund för att avancera inom sjöfartssektorn. Särskilt minnesvärda var de internationella isbrytarevenemangen på hög nivå, både vid Skatuddens kaj i Helsingfors och i Botten­viken. Men viljan att arbeta inom statsförvaltningen fanns kvar, och Hokkanen tog chansen när en tjänst som sjöfartsexpert öppnades vid kommunikationsministeriet.

Finlands roll i den internationella sjöfartsförvaltningen

Finland har varit en aktiv aktör i internationella sjöfartsorganisationer, särskilt inom Internationella sjöfartsorganisationen (IMO). När kommunikationsministeriets kanslichef Minna Kivimäki kandiderade till posten som IMO:s generalsekreterare, krävde kampanjen omfattande internationellt påverkansarbete, där Hokkanen spelade en central roll. Samtidigt sökte Finland en plats i IMO:s råd, en process där hela ministeriets förvaltningsområde deltog i påverkansarbetet.

– Vi har haft nöjet att vara med och påverka de internationella målen och åtgärderna för att minska sjöfartens utsläpp, särskilt när det gäller regleringen av isförstärkta fartyg. Många länder saknar erfarenhet av vinternavigation, och Finlands roll i att förmedla denna kunskap är avgörande.

IMO:s rådsplats och nätverksbyggande

Finlands inträde i IMO:s råd har varit ett viktigt steg för att stärka vårt internationella inflytande inom sjöfarten. Hokkanen betonar vikten av nätverkande samt den centrala roll som Trafik- och kommunikationsverket Traficom och Finlands ambassad i London spelar i påverkansarbetet.

– En plats i rådet ger oss auktoritet och synlighet. Det visar att vi ses som en aktiv och pålitlig aktör. Vi måste också vårda våra relationer med särskilt viktiga flaggstater, såsom Liberia, Panama, Antigua och Barbuda samt Bahamas, eftersom de är nyckelaktörer inom den globala sjöfarten.

Sjöfartens utmaningar och framtid

Förutom att minska utsläppen och förbättra säkerheten står sjöfarten inför utmaningar kopplade till digitalisering, automation och förbättring av sjöfararnas arbetsvillkor.

– Det är viktigt att säkerställa att tekniken tjänar människan – sjöfararen i besättnings- och befälsfunktioner – och inte bara leder till automatisering av arbetet. I västvärlden ses automation som en utveckling, men i utvecklingsländer kan den uppfattas som ett hot, eftersom sjöfarten och hamnverksamheten sysselsätter miljontals människor.

Havet förenar världen

Hokkanen är även djupt engagerad i det nordiska samarbetet, där Finland, Sverige, Norge och Danmark varje år samlas på tjänstemannanivå för att diskutera sjöfartsfrågor. Hans karriär – från avhandlingen om Arktis till arbetet vid ambassaden i Oslo och den nuvarande tjänsten vid ministeriet – bildar en röd tråd där havet och sjöfarten alltid har varit i centrum.

– Havet är vår förbindelse till världen. Det förenar människor och möjliggör både internationell handel och annat samarbete. Finland är beroende av sjöfarten, och det ger oss en stark anledning att vara aktiva påverkare.

Finlands roll i den internationella sjöfarten är stark och fortsätter att växa. Arbetet som experter som Hokkanen utför vid ministeriet och dess myndigheter är avgörande för Finlands sjöfart och dess framtid. 

Nyaste innehållen