Albatrossi-lehden logo

En rättvis rederikultur byggs tillsammans – erfarenheter från ESL Shipping och OSM Thome

Finska rederier arbetar aktivt för en rättvisare arbetsmiljö till sjöss. ESL Shipping inledde projektet En rättvis rederikultur som det första pilotrederiet år 2024, och på OSM Thomes fartyg har projektet nyligen startat. Vilka insikter har gjorts, vilka erfarenheter har lyfts fram – och hur har projektet påverkat arbetsvardagen ombord?

ESL Shipping var först ut att delta i projektet En rättvis rederikultur år 2024. Syftet var att få en fördjupad bild av hur personalen upplever sitt arbete på olika fartyg och avdelningar.

– Vi har fått goda resultat i våra personalundersökningar och personalomsättningen är låg. Men vi ville ändå ta reda på hur läget verkligen ser ut, identifiera goda arbetssätt och sprida dem inom organisationen. För mig var det viktigt att minska avståndet mellan fartygen och kontoret. Vi är trots allt ett team – och den ena klarar sig inte utan den andra, säger Anitra Viinamäki, utbildningskoordinator och bemanningschef på ESL.

Projektet har på ESL inkluderat fartygsbesök, enkäter och verkstäder där resultaten diskuterats med både personal och ledning. CoHumans har utifrån detta tagit fram olika verktyg och initiativ, såsom gemensamma spelkvällar och modeller för att ta upp svåra ämnen. Deltagandet har varit frivilligt och anonymt.

– I april 2025 ordnades en personaldag där Jenni Spännäri från CoHumans presenterade en översikt över projektets framskridande. Just nu samlas feedback om hur verktygen fungerar i praktiken, och en slutlig sammanställning väntas till hösten.

Viinamäki betonar att inga dolda problem har kommit fram under projektet.

– Tvärtom, det har lyfts fram mycket god stämning och laganda ombord. Visst finns det alltid saker att utveckla, särskilt kommunikationen och informationsflödet kan alltid förbättras.

Hon påminner om att detta inte är ett enskilt projekt, utan ett långsiktigt utvecklingsarbete.

– Vår personal är vår viktigaste resurs, och vi kommer även i framtiden att förlita oss på deras yrkesskicklighet. Jag är stolt över att vi deltog bland de första, och jag hoppas att fler rederier vågar haka på.

OSM Thome – nya steg mot en rättvisare kultur

Hos OSM Thome är projektet ännu i sin inledningsfas. Styrman Pilvi Anttalainen och båtsman Matti Haapalahti från Uikku, samt kockstuert Elsa Majuri från Jatuli, har deltagit i gruppintervjuer. Enligt Majuri var det inspirerande att delta: frågorna var välformulerade och samtalet konstruktivt. Verkstäderna återstår fortfarande, men förväntningarna är höga.

– Att få sin röst hörd känns meningsfullt. Det märks att rederiet verkligen vill arbeta för ökad rättvisa på arbetsplatsen när man tar sig an ett sådant här projekt. Man känner sig både sedd och lyssnad på som arbetstagare.

När det gäller smidighet i vardagen ombord lyfter Anttalainen och Haapalahti fram tre grundpelare: respektfullt bemötande, att visa hänsyn och att ta ansvar – grunden i allt sjöarbete.

– Man får komma ihåg att man inte är ensam på ett fartyg. Man behöver inte vara vän med alla, men man måste kunna samarbeta, säger Anttalainen.

Haapalahti framhåller vikten av öppen kommunikation. Han medger att han ofta är skeptisk till utvecklingsprojekt, men tillägger att de kan överraska positivt.

– Inget förändras om man inte ger förändring en chans. Efter det här projektet kan man inte säga att man inte fått möjlighet att påverka, sammanfattar Majuri.

INFO

En rättvis rederikultur är ett pilotprojekt som startades år 2024 av Sjömanspensionskassan, CoHumans och Rederierna i Finland rf, med målet att utveckla en rättvis och hållbar organisationskultur inom rederibranschen.

  • Syftet är att öka arbetsvälmående och stärka den psykologiska tryggheten i sjöarbetet.
  • Utgångspunkten är forskning som visar att rättvisa i arbetsgemenskapen minskar stress och frånvaro samt stärker organisationens funktionalitet.
  • Metoderna omfattar enkäter, intervjuer och verkstäder med besättningen.
  • Resultatet är konkreta verktyg, såsom modell för att ta upp svåra ämnen och gemenskapsfrämjande arbetssätt.
  • Flera rederier deltar redan – och det finns fortfarande plats för fler.

 

Nyaste innehållen